سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انتقال وبلاک به آدرس گلفا
خوش خویی، محبّت به بار می آورد و دوستی رااستوار می کند . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   سیدمحمد سجادی  

چهارشنبه 84 آبان 4  12:9 صبح

حضرت علی (علیه السلام)، الگوی راه مستقیم

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»

«اللهم صّل علی محمّد و آل محمّد    اللهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی»

شب نوزدهم و شب 21 و شب 23 این سه شب، شب احتمال اینکه شب قدر یکی از این سه شب باشد هست هریک از این شبها خصوصیتی دارد ضربت خوردن شب نوزدهم است شهادت بیست و یکم است احتمال شب قدر بیشتر در شب 23 است.

 

طلب راه مستقیم در هر نماز

 

بحث ما در اینستکه به ما می‏گویند بگوئید «اهدنا الصراط المستقیم» خدایا ما را به راه مستقیم هدایت کن راه مستقیم چیه؟ که همه مسلمانها در تمام روزها باید بگویند «اهدنا الصراط المستقیم» حتی پیغمبر هم باید بگوید «اهدنا الصراط المستقیم» پیغمبر ما بیش از ما می‏گفت «اهدنا الصراط المستقیم» چون نماز شب بر پیغمبر واجب بود یعنی ما در نماز واجب بگوئیم «اهدنا الصراط المستقیم» پیغمبر ما در نماز مستحب می‏گفت «اهدنا الصراط المستقیم» با اینکه پیغمبر ما تسلط بر راه مستقیم داشت «یس، والقرآن الحکیم، انک لمن المرسلین، علی صراط مستقیم» کلمه «علی» یعنی تسلط دارد. پیغمبری را که خداوند تو قرآن می‏گوید تو سوار بر راه مستقیم هستی تسلط بر راه مستقیم داری بیش از ما می‏گفت «اهدنا الصراط المستقیم» این پیداست راه مستقیم خیلی نازک است آنی آدم از آن پرت می‏شود روی این زمینه صحبت کردیم حالا در این جلسه مقداری در راه... راه مستقیم صحبت می‏کنم مقداری هم بمناسبت شب قدر. پس در جستجوی راه مستقیم.

 

 راه مستقیم چیه؟ تنها دعایی که واجب است هر مسلمانی بخواند همین است دعاهای دیگر مستحب است این دعا واحب است چون واجب است نماز بخوانیم در نماز واجب است سوره حمد بخوانیم در سوره حمد واجب است بگوئیم «اهدنا الصراط المستقیم» این چیه راه مستقیم که واحب است راه مستقیم یعنی نه افراط نه تفریط، یعنی اعتدال.

ولایت امام معصوم، شرط توحید

 روایاتی داریم که امیرالمؤمنین (علیه السلام) راه مستقیم است «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی «اهدنا الصراط علی بن ابیطالب» راه مستقیم مجسمه راه مستقیم است. ببینید اگر دین لفظ بشود و کلمات می‏شود قرآن اگر دین انسان بشود می‏شود امام اگر دین عمل بشود می‏شود حج چون در حج نماز هم هست هرکس طواف کند باید دو رکعت نماز طواف هم بخواند روزه هم هست چون همینطور که در ماه رمضان یک سری چیزها را باید ترک کنیم انسانی که می‏رود مکه یک سری چیزها را باید ترک کند بخصوص وقتی که لباس احرام پوشید جهاد هم هست هجرت هم هست خمس هم هست زکات هم هست یعنی یک عمل کامل حج است انسان کامل امام است قانون کامل قرآن است پس اسلام را در یک مثلث از زوایه ضلع بشری ضلع لفظی ضلع عملی ضلع عملی اش حج است، ضلع لفظی اش قرآن است، ضلع انسانی اش مصداقش امام است «اهدنا الصراط المستقیم» به همین خاطر اینها مثل... نمی‏دانم تعبیر زشت است یا زیبا. مثلاً گاهی آدم دکتر می‏رود می‏گوید شربت‏اش را بدهم یا قرص‏اش را معلوم می‏شود ترکیبات شیمیایی‏اش یکی است حالا یکی‏اش جامد است می‏شود قرص، یکی اش مایع است می‏شود شربت.

 

 ما داریم «کلمة لا اله الّا اللّه حصنی» «حصن» یعنی قلعه توحید قلعه است. یعنی اگر شماها اهل توحید باشید دیگر طاغوتها هی مثل حلوا نذری انگشت انگشت نوک نوک نیش نیش نمی‏زنند آدم جنس‏اش را که گذاشت توی قلعه بیمه است فرق بین قلعه و زندان چیه؟ زندان را از بیرون قفل می‏زنند قلعه را از تو قفل می‏کنند توی قلعه که آدم رفت توی خانه‏اش که می‏رود در را از توی خانه قفل می‏کند ولی زندان را از بیرون قفل می‏کنند اگر شما خودتان را به خدا بسپارید بیمه هستید. عین این را داریم حدیث دیگر «ولایة علی ابن ابیطالب» رهبری علی ابن ابیطالب «حصنی» خداوند می‏فرماید اگر رهبرتان امام معصوم باشد این هم قلعه است پس ببینید مثل اینکه دکتر می‏گوید آمپول بزنی خوب می‏شوی قرص‏اش را بخوری خوب می‏شوی توحید قلعه است، رهبری قلعه است بعد هر دو می‏گوید «فمن» پس کسی که «دخل» داخل بشود «حصنی» هر کس داخل این قلعه بشود «امن» ایمان پیدا می‏کند، امان پیدا می‏کند «من عذابی».

تداوم و استمرار حرکت در راه مستقیم

 در جایی دیگر وقتی امام رضا (علیه السلام) می‏بردندش مرو در نیشابور جمعیتی دورش جمع شدند گفتند یک جمله یادگاری بگو امام رضا (علیه السلام) فرمود «کلمة لا اله الّا اللّه حصنی» بعد فرمود «بشرطها» شرط دارد توحید بعد فرمود «و انا من شروطها» من که امام رضا (علیه السلام) هستم از شروط هستم شرط یعنی چه؟ مثلاً می‏گوئیم وضو شرط نماز است وضو شرط نماز است یعنی چه؟ یعنی نماز بی وضو قبول نیست اینجا می‏گوید توحید... امام رضا (علیه السلام) فرمود توحید شروط دارد بعد فرمود من هم شروطم یعنی توحید بی ولایت مشکل دارد اگر سراغ خدا بروی خداوند می‏گوید در غدیرخم بروید رهبری علی (علیه السلام) را بپذیرید سراغ خدا برویم خدا ما را تحویل امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‏دهد.

 سراغ امیرالمؤمنین (علیه السلام) برویم ما را به خدا دعوت می‏کند یعنی هر دو با هم... منتهی یکی اش خالق یکی اش مخلوق راه مستقیم «اهدنا الصراط المستقیم» شب قدر این را خیلی بگوئید راه مستقیم مهم است ما چند رقم برنامه داریم ببینید گاهی هم راه صاف است هم انسان صاف می‏رود هم راه صاف است هم خود انسان درست می‏رود گاهی راه صاف است ولی انسان خودش کج می‏رود گاهی راه کج است انسان صاف می‏رود گاهی هم راه کج است هم انسان کج می‏رود «اهدنا الصراط السمقتیم» کدامها است آنجایی که هم راه کج است و هم انسان کج می‏رود مثل مکتب‏های غیرالهی که اصلاً مکتبشان که اصلاً راه نیست، بی راهه است اگر خود انسانها هم گناه می‏کنند یعنی هم خط شان دین شان مکت شان مرامشان ایسم شان کج است هم خود انسانها اهل فسق و فجور و جنایت و توطئه و کلاهبرداری هستند هم دین انحرافی است و هم آدمها انحرافی اند «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی این نباشد بعضی وقتها راه کج است ولی آدمها آدمهای خوبی هستند. مثلاً مسلمان نیست راهش راه اسلام نیست اما غیر مسلمان است اما دروغ نمی‏گوید خیانت نمی‏کند آدم خوبی است گرچه راهش... مثل فامیل بد است اما این توی فامیله آدم خوبی است این هم... اگر راه صاف است انسان کج می‏رود مثل مسلمانهای گناهکار دین شان دین اسلام است راهشان صاف است اما این مسلمان درست راه نمی‏رود مسلمان است ولی دروغ می‏گوید کلاهبرداری می‏کند خیانت می‏کند این هم نه «اهدنا الصراط المستقیم» «اهدنا» «نا» یعنی ما، یعنی انسان صاف برود «اهدِ» یعنی هدایت کن راه هم صاف باشد «اهدِ» یعنی خدایا هم می‏خواهم راهم صاف باشد «اهدِ» یعنی هدایت کن من را هم هدایت بشود بعد می‏گوید «اهدنا» یعنی من هم صاف بروم پس «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی هم راهم درست باشد هم در راه درست درست بروم چون راه درست است ولی بعضی‏ها توی راه درست... برنج خوب است اما خراب می‏پزد پس ببینید گاهی هم ماشین سالم است هم راننده سالم است گاهی هم ماشین قراضه است هم راننده ناشی است گاهی ماشینه سالم است راننده ناشی است گاهی هم ماشین سالم است هم راننده سالم است این یکی هم راننده ناشی است هم ماشین قراضه است این دو تا ماشین سالم است راننده مشکل دارد یا ماشین قراضه است راننده خوب است «اهدنا» یعنی خدایا هم می‏خواهم ماشین‏ام سالم باشد هم راننده «اهدنا» یعنی هم می‏خواهم مرکبم سالم باشد هم راکبم  گاهی مرکب خوب است اسب خوبی است راننده اسب سواری بلد نیست اجمالاً.

 «اهدِ» یعنی هم راه درست باشد هم «نا» «اهدنا» حدیث داریم راه مستقیم راه اهل بیت است ضمناً یک نکته بگویم لطیف است یک خورده لطیف است‏ها! امام رضا (علیه السلام) نفرمود «والامام من شروطها» فرمود «انا» فرق بین امام... نگفت امامت شرط توحید است فرمود امام شامل زنده و مرده می‏شود اما وقتی امام رضا (علیه السلام) می‏فرماید «انا» یعنی منی که امام زنده هستم توحید تاریخ مصرف ندارد پس همیشه باید یک امام زنده در کار باشد یعنی الان حضرت مهدی (عجه اللّه تعالی فرجه الشریف) باشد امام رضا (علیه السلام) کجا فرمود «و انا من شروطها» نیشابور.

 امام رضا (علیه السلام) در نیشابور نفرمود توحید شرط دارد و امامت شرطش است فرمود من شرطم خیلی‏ها هستند امامی که از دنیا رفته یا شهید شده گنبد را طلا می‏کنند اما نایب اش را اینجا ممکن است جسارت به او بکنند یا بی اعتنایی بکنند 2 لیتر اشک برای امام زمان (عجه اللّه تعالی فرجه الشریف) می‏ریزد اما سهم امام نمی‏دهد می‏گوید دوستش دارم پول اش نمی‏دهم ولایت بی عمل را بچه قبول نمی‏کند شما به بچه کوچولوت بگو دوستت دارم می‏گوید بیسگویت بگویی دوستت دارم بیسگویت نمی‏خرم می‏گوید بابا جان دروغ می‏گویی یعنی ولایت بی بیسگویت را بچه 2 ساله قبول نمی‏کند ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) شرط دارد شرطش این است که هرچه آقا گفت انجام بدهیم «اهدنا الصراط المستقیم»

 خدایا ما را در راه مستقیم قرار بده نه افراط نه تفریط.

 

«والسلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته»

منتظر نظرات شما عزیزان هستم

یا علی

 
 
   1   2   3   4      >
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
دوشنبه 103 اردیبهشت 17
امروز:   6 بازدید
دیروز:   3  بازدید
فهرست
آشنایی با من
انتقال وبلاک به آدرس گلفا
سیدمحمد سجادی
سرفرازی گر خواهی با همه یکرنگ باش که قالی از صد رنگ بودن زیر پا افتاده است
لوگوی خودم
انتقال وبلاک به آدرس گلفا
اوقات شرعی
حضور و غیاب
لینک دوستان
آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com