نوشته شده توسط: سیدمحمد سجادی
حضرت علی (علیه السلام)، الگوی راه مستقیم
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
«اللهم صّل علی محمّد و آل محمّد اللهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی»
شب نوزدهم و شب 21 و شب 23 این سه شب، شب احتمال اینکه شب قدر یکی از این سه شب باشد هست هریک از این شبها خصوصیتی دارد ضربت خوردن شب نوزدهم است شهادت بیست و یکم است احتمال شب قدر بیشتر در شب 23 است.
طلب راه مستقیم در هر نماز
بحث ما در اینستکه به ما میگویند بگوئید «اهدنا الصراط المستقیم» خدایا ما را به راه مستقیم هدایت کن راه مستقیم چیه؟ که همه مسلمانها در تمام روزها باید بگویند «اهدنا الصراط المستقیم» حتی پیغمبر هم باید بگوید «اهدنا الصراط المستقیم» پیغمبر ما بیش از ما میگفت «اهدنا الصراط المستقیم» چون نماز شب بر پیغمبر واجب بود یعنی ما در نماز واجب بگوئیم «اهدنا الصراط المستقیم» پیغمبر ما در نماز مستحب میگفت «اهدنا الصراط المستقیم» با اینکه پیغمبر ما تسلط بر راه مستقیم داشت «یس، والقرآن الحکیم، انک لمن المرسلین، علی صراط مستقیم» کلمه «علی» یعنی تسلط دارد. پیغمبری را که خداوند تو قرآن میگوید تو سوار بر راه مستقیم هستی تسلط بر راه مستقیم داری بیش از ما میگفت «اهدنا الصراط المستقیم» این پیداست راه مستقیم خیلی نازک است آنی آدم از آن پرت میشود روی این زمینه صحبت کردیم حالا در این جلسه مقداری در راه... راه مستقیم صحبت میکنم مقداری هم بمناسبت شب قدر. پس در جستجوی راه مستقیم.
راه مستقیم چیه؟ تنها دعایی که واجب است هر مسلمانی بخواند همین است دعاهای دیگر مستحب است این دعا واحب است چون واجب است نماز بخوانیم در نماز واجب است سوره حمد بخوانیم در سوره حمد واجب است بگوئیم «اهدنا الصراط المستقیم» این چیه راه مستقیم که واحب است راه مستقیم یعنی نه افراط نه تفریط، یعنی اعتدال.
ولایت امام معصوم، شرط توحید
روایاتی داریم که امیرالمؤمنین (علیه السلام) راه مستقیم است «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی «اهدنا الصراط علی بن ابیطالب» راه مستقیم مجسمه راه مستقیم است. ببینید اگر دین لفظ بشود و کلمات میشود قرآن اگر دین انسان بشود میشود امام اگر دین عمل بشود میشود حج چون در حج نماز هم هست هرکس طواف کند باید دو رکعت نماز طواف هم بخواند روزه هم هست چون همینطور که در ماه رمضان یک سری چیزها را باید ترک کنیم انسانی که میرود مکه یک سری چیزها را باید ترک کند بخصوص وقتی که لباس احرام پوشید جهاد هم هست هجرت هم هست خمس هم هست زکات هم هست یعنی یک عمل کامل حج است انسان کامل امام است قانون کامل قرآن است پس اسلام را در یک مثلث از زوایه ضلع بشری ضلع لفظی ضلع عملی ضلع عملی اش حج است، ضلع لفظی اش قرآن است، ضلع انسانی اش مصداقش امام است «اهدنا الصراط المستقیم» به همین خاطر اینها مثل... نمیدانم تعبیر زشت است یا زیبا. مثلاً گاهی آدم دکتر میرود میگوید شربتاش را بدهم یا قرصاش را معلوم میشود ترکیبات شیمیاییاش یکی است حالا یکیاش جامد است میشود قرص، یکی اش مایع است میشود شربت.
ما داریم «کلمة لا اله الّا اللّه حصنی» «حصن» یعنی قلعه توحید قلعه است. یعنی اگر شماها اهل توحید باشید دیگر طاغوتها هی مثل حلوا نذری انگشت انگشت نوک نوک نیش نیش نمیزنند آدم جنساش را که گذاشت توی قلعه بیمه است فرق بین قلعه و زندان چیه؟ زندان را از بیرون قفل میزنند قلعه را از تو قفل میکنند توی قلعه که آدم رفت توی خانهاش که میرود در را از توی خانه قفل میکند ولی زندان را از بیرون قفل میکنند اگر شما خودتان را به خدا بسپارید بیمه هستید. عین این را داریم حدیث دیگر «ولایة علی ابن ابیطالب» رهبری علی ابن ابیطالب «حصنی» خداوند میفرماید اگر رهبرتان امام معصوم باشد این هم قلعه است پس ببینید مثل اینکه دکتر میگوید آمپول بزنی خوب میشوی قرصاش را بخوری خوب میشوی توحید قلعه است، رهبری قلعه است بعد هر دو میگوید «فمن» پس کسی که «دخل» داخل بشود «حصنی» هر کس داخل این قلعه بشود «امن» ایمان پیدا میکند، امان پیدا میکند «من عذابی».
تداوم و استمرار حرکت در راه مستقیم
در جایی دیگر وقتی امام رضا (علیه السلام) میبردندش مرو در نیشابور جمعیتی دورش جمع شدند گفتند یک جمله یادگاری بگو امام رضا (علیه السلام) فرمود «کلمة لا اله الّا اللّه حصنی» بعد فرمود «بشرطها» شرط دارد توحید بعد فرمود «و انا من شروطها» من که امام رضا (علیه السلام) هستم از شروط هستم شرط یعنی چه؟ مثلاً میگوئیم وضو شرط نماز است وضو شرط نماز است یعنی چه؟ یعنی نماز بی وضو قبول نیست اینجا میگوید توحید... امام رضا (علیه السلام) فرمود توحید شروط دارد بعد فرمود من هم شروطم یعنی توحید بی ولایت مشکل دارد اگر سراغ خدا بروی خداوند میگوید در غدیرخم بروید رهبری علی (علیه السلام) را بپذیرید سراغ خدا برویم خدا ما را تحویل امیرالمؤمنین (علیه السلام) میدهد.
سراغ امیرالمؤمنین (علیه السلام) برویم ما را به خدا دعوت میکند یعنی هر دو با هم... منتهی یکی اش خالق یکی اش مخلوق راه مستقیم «اهدنا الصراط المستقیم» شب قدر این را خیلی بگوئید راه مستقیم مهم است ما چند رقم برنامه داریم ببینید گاهی هم راه صاف است هم انسان صاف میرود هم راه صاف است هم خود انسان درست میرود گاهی راه صاف است ولی انسان خودش کج میرود گاهی راه کج است انسان صاف میرود گاهی هم راه کج است هم انسان کج میرود «اهدنا الصراط السمقتیم» کدامها است آنجایی که هم راه کج است و هم انسان کج میرود مثل مکتبهای غیرالهی که اصلاً مکتبشان که اصلاً راه نیست، بی راهه است اگر خود انسانها هم گناه میکنند یعنی هم خط شان دین شان مکت شان مرامشان ایسم شان کج است هم خود انسانها اهل فسق و فجور و جنایت و توطئه و کلاهبرداری هستند هم دین انحرافی است و هم آدمها انحرافی اند «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی این نباشد بعضی وقتها راه کج است ولی آدمها آدمهای خوبی هستند. مثلاً مسلمان نیست راهش راه اسلام نیست اما غیر مسلمان است اما دروغ نمیگوید خیانت نمیکند آدم خوبی است گرچه راهش... مثل فامیل بد است اما این توی فامیله آدم خوبی است این هم... اگر راه صاف است انسان کج میرود مثل مسلمانهای گناهکار دین شان دین اسلام است راهشان صاف است اما این مسلمان درست راه نمیرود مسلمان است ولی دروغ میگوید کلاهبرداری میکند خیانت میکند این هم نه «اهدنا الصراط المستقیم» «اهدنا» «نا» یعنی ما، یعنی انسان صاف برود «اهدِ» یعنی هدایت کن راه هم صاف باشد «اهدِ» یعنی خدایا هم میخواهم راهم صاف باشد «اهدِ» یعنی هدایت کن من را هم هدایت بشود بعد میگوید «اهدنا» یعنی من هم صاف بروم پس «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی هم راهم درست باشد هم در راه درست درست بروم چون راه درست است ولی بعضیها توی راه درست... برنج خوب است اما خراب میپزد پس ببینید گاهی هم ماشین سالم است هم راننده سالم است گاهی هم ماشین قراضه است هم راننده ناشی است گاهی ماشینه سالم است راننده ناشی است گاهی هم ماشین سالم است هم راننده سالم است این یکی هم راننده ناشی است هم ماشین قراضه است این دو تا ماشین سالم است راننده مشکل دارد یا ماشین قراضه است راننده خوب است «اهدنا» یعنی خدایا هم میخواهم ماشینام سالم باشد هم راننده «اهدنا» یعنی هم میخواهم مرکبم سالم باشد هم راکبم گاهی مرکب خوب است اسب خوبی است راننده اسب سواری بلد نیست اجمالاً.
«اهدِ» یعنی هم راه درست باشد هم «نا» «اهدنا» حدیث داریم راه مستقیم راه اهل بیت است ضمناً یک نکته بگویم لطیف است یک خورده لطیف استها! امام رضا (علیه السلام) نفرمود «والامام من شروطها» فرمود «انا» فرق بین امام... نگفت امامت شرط توحید است فرمود امام شامل زنده و مرده میشود اما وقتی امام رضا (علیه السلام) میفرماید «انا» یعنی منی که امام زنده هستم توحید تاریخ مصرف ندارد پس همیشه باید یک امام زنده در کار باشد یعنی الان حضرت مهدی (عجه اللّه تعالی فرجه الشریف) باشد امام رضا (علیه السلام) کجا فرمود «و انا من شروطها» نیشابور.
امام رضا (علیه السلام) در نیشابور نفرمود توحید شرط دارد و امامت شرطش است فرمود من شرطم خیلیها هستند امامی که از دنیا رفته یا شهید شده گنبد را طلا میکنند اما نایب اش را اینجا ممکن است جسارت به او بکنند یا بی اعتنایی بکنند 2 لیتر اشک برای امام زمان (عجه اللّه تعالی فرجه الشریف) میریزد اما سهم امام نمیدهد میگوید دوستش دارم پول اش نمیدهم ولایت بی عمل را بچه قبول نمیکند شما به بچه کوچولوت بگو دوستت دارم میگوید بیسگویت بگویی دوستت دارم بیسگویت نمیخرم میگوید بابا جان دروغ میگویی یعنی ولایت بی بیسگویت را بچه 2 ساله قبول نمیکند ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) شرط دارد شرطش این است که هرچه آقا گفت انجام بدهیم «اهدنا الصراط المستقیم»
خدایا ما را در راه مستقیم قرار بده نه افراط نه تفریط.
«والسلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته»
منتظر نظرات شما عزیزان هستم
یا علی